میکزودم کودکان و بالغین

منوی اصلی


نویسندگان


آرشیو موضوعی

سلسله گیاهان

بازدانگان اوندی

نهانزادان اوندی

غیر اوندی

نهان دانگان اوندی

سلسله جانوران

پستانداران

ماهیان

دوزیستان

بندپایان

خزندگان

پرندگان

اشهلمانت ها

جانوران دریایی خطرناک

سلسله اغازیان

سلسله قارچ ها

سلسله باکتری ها

علمی

بیماری ها

آنزیم

پروتئین

ویتامین

هورمون

با دانشمندان

انگل شناسی

اجزای سلول

شگفتی های افرینش

تازه های علم

لینک دوستان

گروه آموزشی دانشمندان جوان

حس دلتنگی

یااباصالح المهدی

تازه های علمی

زیست شناسی همدان

انجمن زیست شناسان دانشگاه پیام نور شوشتر

دانش سرا

انجمن زیست شناسی دانشگاه پیام نور زاهدان

موفقیم ما

زیست شناسی جهان هستی

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زیست شناسی و آدرس sonia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا

آمار بازدید

» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 981
بازدید کل : 36866
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 120
تعداد آنلاین : 1



آرشیو ماهانه


پیوند های روزانه


لوگوی ما

زیست شناسی


لوگوی دوستان


بر چسب ها




میکزودم کودکان و بالغین

24 / 7 / 1390

 

علایم کم کاری تیروئید در بزرگسالان و کودکان
کم کاری تیروئید به بیماری ای اطلاق می شود که غده ی تیروئید شما مقادیر کافی از هورمون های مهم و اختصاصی این غده را، تولید نکند.
زنان، به ویژه زنان بالای 50 سال، احتمال بیشتری دارد که به کم کاری تیروئید مبتلا گردند.
باید بدانید که به دلیل فعالیت های مرتبط با هورمون های مترشحه از تیروئید، کم کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنش های شیمیایی بدن تان را مختل می کند.
کم کاری تیروئید در مراحل اولیه ، به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می شود ولی در اغلب مواقع، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند سبب ایجاد شماری از اختلالات در سلامتی گردد؛
خوشبختانه برای تشخیص کم کاری تیروئید آزمایش های دقیق سنجش عملکرد تیروئید در دسترس هستند و درمان کم کاری تیروئید با هورمون های تیروئید صنعتی معمولا راحت، ایمن(وقتی که دوز مناسبی از دارو مصرف شود) و موثر است.
علایم بیماری
علایم و نشانه های بیماری تیروئید بسیار گسترده هستند و به مقدار عدم کفایت هورمونی بستگی دارد. به طور کلی شما در این اختلال هورمونی، حتی اگر در مراحل اولیه، عوارض این بیماری ظاهر نگردد، پس از گذشت سال ها، اغلب عارضه تان دچار پیشرفت و شدیدتر شدن می گردد. در ابتدا به ندرت ممکن است که متوجه نشانه های کم کاری تیروئید نظیر خستگی و کسل شدن گردید و ممکن است به سهولت آن ها را به پیری و افزایش سن خود نسبت دهید و توجه چندانی نکنید ولی به موازات این که به تدریج کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان ادامه می یابد ممکن است نشانه ها و علایم آشکار بیشتری در شما توسعه یابد
 
علایم بیماری کم کاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشند:
·         خستگی
·         تنبلی و احساس کسل بودن
·         افزایش حساسیت به سرما
·          یبوست
·          پوست خشکو رنگ پریده
·         صورت متورم
·         صدای خشن و گرفته
·         افزایش سطوحکلسترولخون
·         افزایش وزن ناخواسته
·         درد، حساسیت و سفت شدن عضلانی
·         درد، سختی یا تورم مفاصل
·         ضعف عضلانی
·         دوره هایقاعدگیشدیدتر از حالت عادی
·         ناخن ها و موهای شکننده
·          افسردگی
 
اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، نشانه ها و علایم بیماری به تدریج شدیدتر می گردند. تحریک مداوم تیروئید ناشی از ترشحات هورمونی از هیپوفیزبه منظور آزادسازی هورمون های بیشتر، ممکن است منجر به افزایش حجم تیروئید (گواتر)گردد. به علاوه ممکن است با پیشرفت بیماری بیشتر دچار فراموشیشوید و روندهای فکری شما آهسته تر شود و یا احساس افسردگی کنید.
کم کاری تیروئید پیشرفته که به نام میکزودم نامیده می شود نادر است ولی وقتی این حالت ایجاد گردد می تواند تهدیدی برای زندگی شما محسوب شود. علایم این نوع کم کاری تیروئید پیشرفته عبارت است از
·         فشار خون پایین
·          کاهش تنفس
·          کاهش حرارت بدن
·          اختلال توجه و عدم پاسخ به محرک ها و حتی کما
 
 لازم به ذکر است که در موارد بسیاری میکزودم می تواند کشنده باشد.
کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان:
اگر چه کم کاری تیروئید اغلب بر زنان میانسال و مسن اثر می گذارد ولی هر شخصی می تواند بدین عارضه مبتلا شود، از جمله: کودکان و نوجوانان.
 در ابتدا کودکانی که بدون غده تیروئید و یا با غده تیروئیدی با عملکرد نامناسب متولد می شوند ممکن است شماری از علایم و نشانه های کم کالری تیروئید را داشته باشند.
اگر در یک نوزاد مشکلاتی مرتبط با کم کاری تیروئید وجود داشته باشد
عارضه های ظهور یافته معمولا عبارت هستند از:
·         زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها (زردی)
در اغلب موارد این حالت هنگامی به وقوع می پیوندد که کبدکودک نمی تواند مولکولی به نام بیلی روبین را متابولیزه نماید. بیلی روبین در موقع تخریب گلبول های قرمز و فرسودگی مکانیسم های معمول بدنی ایجاد می شود.
·         گرفتگی مداوم گلو
·         زبان بزرگ و متورم
·         تورم در صورت
·         به موازات پیشرفت بیماری، ممکن است که کودکان در غذا خوردن مشکل پیدا کنند و رشد و نمو طبیعی آن ها مختل شود.
 
آن ها ممکن است همچنین عارضه هایی به شرح زیر را داشته باشند:
·          یبوست
·         نیروی عضلانی کم
·         خواب آلودگیبیش از حد
·         اگر کم کاری تیروئید در کودکان درمان نگردد حتی در موارد خفیف و ملایم اش نیز می تواند منجر به عقب افتادگی جسمی و ذهنی در کودک گردد
 
به طور کلی در کودکان و نوجوانان مبتلا به کم کاری تیروئید نشانه هایی مشابه با علایم بیماری بزرگسالان ظهور می کند ولی همچنین ممکن است در آن ها یک سری مشکلات به شرح زیر ایجاد گردد:
·         رشد ضعیف که منجر به کوتاهی قدکودک می گردد
·         تاخیر در ظهور دندان های دائمی
·         بلوغ دیررس
·         تکامل و پیشرفت ذهنی نامطلوب و ضعیف
لازم به ذکر است که اگر کم کاری تیروئید در کودکان در اسرع وقت تشخیص داده نشود و درمان نشود می تواند تغییرات غیر قابل جبرانی را ایجاد نماید.
 
علایم کم کاری تیروئیددربزرگسالانوکودکان
کم کاری تیروئید به بیماری ای اطلاق می شود که غده ی تیروئید شما مقادیر کافی از هورمون های مهم و اختصاصی این غده را، تولید نکند.
علایم بیماری
علایم و نشانه های بیماری تیروئید بسیار گسترده هستند و به مقدار عدم کفایت هورمونی بستگی دارد. به طور کلی شما در این اختلال هورمونی، حتی اگر در مراحل اولیه، عوارض این بیماری ظاهر نگردد، پس از گذشت سال ها، اغلب عارضه تان دچار پیشرفت و شدیدتر شدن می گردد. در ابتدا به ندرت ممکن است که متوجه نشانه های کم کاری تیروئید نظیر خستگی و کسل شدن گردید و ممکن است به سهولت آن ها را به پیری و افزایش سن خود نسبت دهید و توجه چندانی نکنید ولی به موازات این که به تدریج کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن تان ادامه می یابد ممکن است نشانه ها و علایم آشکار بیشتری در شما توسعه یابد.
كم كاري مادرزادي تيروئيد:
كم كاري مادرزادي تيروئيد يك نفر از 1000 تا4000 نفر نوزاد را درگير مي كند وباعث علت مهم عقب ماندگي ذهني است .
رشد مغز همچنين رشد طبيعي كودك به سطح طبيعي هورمون تيروئيد وابسته است
دركشورهاي پيشرفته درروزهاي 2 تا5 بعداز تولد به طور معمول يك نمونه خون براي TSH يا T4 از پاشنه پا گرفته مي شود. اگر TSH بالا باشد يا T4 پايين باشد اين يافته با تكرار آزمايش با نمونه خون وريدي تائيد مي شود.
غده تيروئيد از چند سلول درپشت زبان درزندگي اوليه جنيني تشكيل مي شود. تعداد اين سلولها زياد مي شود وبه سمت پايين ومحل طبيعي جلوي گردن درچندهفته اول بعد از باروري منتقل مي شود. رشد جنيني وابسته به غده تيروئيد خودش مي باشد كه هورمون تيروئيد مي سازد.در نوزاد با كم كاري تيروئيد مادرزادي , غده تيروئيد مادزادي , غده تيروئيد به دلايل ناشناخته ممكن است يا كوچكترازطبيعي باشد ويا نقص در تكامل داشته باشد. محل اين غده تيروئيد ناقص درهرجايي ازپشت زبان تا محل طبيعي آن درجلوي گردن ممكن است باشد.
درحدود 10 درصد نوزادان با كم كاري مادرزادي تيروئيد كه بطورارثي قابليت ساخت هورمون ندارند, اما غده تيروئيد موجود مي باشد. به ندرت موادي كه در خون مادر با بيماري تيروئيد موجود ميباشد ممكن است ازجفت بگذرد و به طور موقت باعث توقف كار تيروئيد نوزاد شود به جز دراين موارد نادر كم كاري معمولا پايدار است.
 درمان براي تمام طول زندگي با مصرف روزانه لووتيروكسين از عقب ماندگي ذهني پيشگيري خواهد كرد وباعث رشد طبيعي خواهد شد. با اندازه گيري سطح TSH و T4 خون مقدار دارو درنوزادي ودوران كودكي قابل تنظيم است.
گواتر مادرزادي:
دركودكان چندين دليل غيرشايع باعث بزرگي تيروئيد مي شود. اگر ممكن است اين بچه ها دچاركم كاري تيروئيد شوند, فعاليت تيروئيد معمولا طيبعي است وتنها به طور غير طبيعي بزرگ است.
 درمان: دادن لووتيروكسين است كه سبب كوچك شدن تيروئيد به وسيله مهار توليد TSH از غده هيپوفيز مي شود. در بچه ها ونوجوانان كه درمان دريافت كرده اند ( چه كم كاري وچه پركاري تيروئيد) , منظم دريافت كردن دارو اساسي است .
اختلالات ديگر تيروئيد
گره منفرد تيروئيد , گواتر چند گره اي وتيروئيديت ( التهاب ) تحت حاد وساير اختلالات تيروئيد به طور غير شايع در بچه ها رخ مي دهد.كم كاري تيروئيد در نوزادان معمولا به وسيله غربالگري تشخيص داده مي شود ودرمان بدون تاخير بايد انجام شود.
اگر درمان انجام نشود ودر رشد و تكامل مغزي ايجاد اشكال خواهد كرد.
كودكان مبتلا به كم كاري تيروئيد مي توانند همه علائم مشابه افراد بالغ راداشته باشند, اما بيشترين تغييرات ايجاد شده ممكن است كوتاهي قد , علي رغم وزن طبيعي يا بالا باشدوبلوغ به تاخير بيفتد.
هنگام شروع درمان با هورمون تيروئيد رشد سرعت مي گيرد. اگر كم كاري تيروئيد بعداز 2 سال اول رخ بدهد , تغييري در ضريب هوشي ايجاد نمي كند.
والدين بايد بر درمان نظارت داشته باشند وشمارش قرص هاي باقي مانده در جعبه مي تواند راه خيلي  مفيدي براي آموزش وتنظيم درمان كودك مي باشد. كودكان هميشه نمي توانند دليل درمان مداوم را درك كنند.
براي كودكان با كم كاري تيروئيد  به خصوص وقتي طولاني مدت ايجاد شده باشد , بازگشت طبيعي فعاليت تيروئيد ممكن است همراه با تغييرات واضح در رفتار باشد ومي تواند در روابط موجود در مدرسه ايجاد اشكال كند. معلم بيماربايد از مشكل وي آگاه واز توصيه هاي پزشكي در اين موارد مطلع باشد.
در كودكان با بيماري گريوز مشكلات معمولا قبل از شروع درمان ايجاد مي شود و اگر به طور منظم دريافت نشود, علائم پركاري تيروئيد مجدد ظاهر مي شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها ، ،
:: برچسب‌ها: میکزودم کودکان و بالغین,

نوشته شده توسط سونیا در ساعت 1:41



درباره



هيچ کس نميتواند به عقب برگردد و از نو شروع کند اما همه مي توانند از همين حالا شروع کنند و پايان تازه اي بسازند. اگر انتقادی پیشنهادی دارید یا اشکالی در مطالب بود اطلاع دهید ممنون می شم
tootia_66@yahoo.com


مطالب پیشین

10مخلوق وحشت‌آفرين اعماق
عجیب ترین و زیباترین قارچ های دنیا
جهش های عجیب ژنتیکی در گیاهان
کندترین موجودات زمین
دنیای زیر میکروسکوپ
تمام اتـفاقات بـدن در طـول 24 ساعت شبـانه روز
ویروس ها Virus
زایمان سوسک
استتار موجودات
جنین پنج روزه انسان زیر میکروسکوپ
حشرات زیبا و عجیب
تشریح و مورفولوژی گیاهی
درختی عجیب با میوه های مرگبار
هفتاد درصد ژن های اسفنج دریایی با انسانها مشترک است!
عنکبوت‌های طاووس
عجیب ترین و زیباترین قارچ های دنیا
عکس های جالب و دیدنی از استتار جغدها
پر سر و صداترین حیوان زمین
عکس هايي از زيباترين حشره جهان
زیباترین گونه های ماهیان در جهان




Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by sonia
This Template By Theme-Designer.Com